In 1909 liep Stoomboot Succes van stapel bij de scheepswerf Huiskens en van Dijk te Dordrecht. Rederij Kriens uit Dordrecht had opdracht gegeven tot het bouwen van een rijnsleepboot. De machine heeft een vermogen van 180 PK. In 1915 is de sleepboot verkocht aan de familie Heilen te Antwerpen. Vier jaar later werd aan boord een zoon geboren, Pierre Heilen genaamd. Hij zou zijn leven lang op het schip doorbrengen, later ook met zijn vrouw Mimi. De sleepvaarten vonden hoofdzakelijk plaats op de Rijn, de Hollandse en Belgische wateren. In 1944 hing het bestaan van de Succes aan een zijden draadje na een vijandig bombardement. Door beschietingen was de sleper zwaar beschadigd, gelukkig bleef het drijven en is het later weer opgebouwd. Tot 1972 bleef het schip in bedrijf.
Na het overlijden van Pierre kwam het schip in handen van de familie, die getracht heeft het schip voor sloop te behoeden, dat bleek toch niet zo eenvoudig als gedacht. Na allerlei omzwervingen kwam de Succes in 2008 in handen van de huidige eigenaar Klemens Key. Als restaurateur van vele historische schepen, waaronder Raderstoomboot De Majesteit, weet hij als geen ander wat het is om een stoomschip te restaureren. Het prachtig gelijnde schip is op het terrein van Scheepshelling Koningspoort gerestaureerd, toen nog onderdeel van het Havenmuseum te Rotterdam. Op traditionele wijze, middels het klinken, zijn er werkzaamheden verricht aan de romp, de schoorsteen en stoomketel. Met veel liefde en plezier is een oude techniek weer tot leven geroepen. De stoommachine is in de werkplaats van Key door stoomspecialisten gereviseerd. Het geeft een werkelijk schitterend beeld op traditionele scheepsbouw.
Doel is om dit cultureel historisch erfgoed voor het nageslacht te behouden, beschikbaar te stellen voor demonstraties en educatieve doeleinden. Het museale schip is het best bewaarde exemplaar wat nog op dit gebied in Nederland aanwezig is en wordt niet voor commerciële exploitatie ingezet. In het vooronder treft men de originele salon aan. Op het dek staat de kombuis, want koken dat deed men buiten. Een toilet had men niet, dat gebeurde op de schop, waarna het vuur weer wat hoger brandde. Voor geïnteresseerden is het mogelijk om het schip (graag op afspraak) te bezichtigen.
Met respect voor de historie en aandacht voor modern gebruik. Ontdek wat we voor u kunnen doen en kom met ons in contact!
Meer weten?
Neem snel contact op!